Gå ner i vikt

Vill du så kand du. Det är vårt motto. Det endä du behöver är att ta ett beslut. Resten fixar vi. Med Cambridge Viktprogram går du garanterat ned i vikt. Det lovar vi! Du behöver inte veta och kunna själv. Du får en lärare, instruktör, rådgivare och inspiratör i din Coach.

Cambridge Viktprogram har många olika program som alla skräddarsys för att passa dig och ditt liv. Även om resultaten kommer snabbt, jobbar vi även långsiktigt. För att få den kropp och det liv du vill ha behöver du högst troligen minst två av våra program. Du kan lita på oss. Vi ser till att du får med dig det du behöver.

Det som gör Cambridge unikt är att du inte är ensam varken då du bantar eller efter din viktreducering. Du har alltid en certifierad coach vid din sida. Din Coach får sina redskap, verktyg och programinnehåll från oss som skapar och testar olika program. Din Coach gör en helhetsplan för din viktreducering och guidar dig genom de olika programmen med säker hand. Mellan programmen kommer du att öva på det du lärt dig och SE SJÄLV att du kan hålla vikten. Trots det håller din Coach ett vakande öga över dig ca 2 år efter att du nått din idealvikt.

Vänta inte en dag till. Börja nu, så kan du njuta av resultaten snabbt!

Så fungerar det


Cambridge Stegprogram består av sex separata steg, varav de fem första minskar din vikt. Den sjätte är egentligen ett program i sig som leder till varaktig vikthållning. Stegprogrammet gör det möjligt för alla personer att banta med Cambridge, oberoende av startläge eller målsättning.

Stegprogrammet är uppbyggt så att du tränar på olika matval en längre tid. Detta gör att du hinner lära dig alla de saker som smala människor kan. Din coach ger dig övningar om måltidsrytm, hälsosamma val och måltidskomponering.

Du kommer att kunna hålla din vikt efter att du gjort Steg 6, där du upprepar och övar in de sista delarna i dina rutiner. Du lär dig planera, öva och korrigera dina val så att din nya, härliga vikt är din för resten av livet. Målsättningen är ett sunt och givande liv.

picture of a coach

Bli Coach hos oss. Du behöver bara ha viljan och våga lite. Resten hjälper vi dig med.

Bli Coach

Coachning


Vad är coachning?

Vi vet av erfarenhet att vi alla behöver hjälp och stöd både under bantningen och efteråt, då man håller den nya vikten. Din Cambridge Coach skräddarsyr programmet precis efter dina behov. Våra Coacher genomgår en omfattande och fortgående skolning, som vi i vår tur har skräddarsytt för våra Coacher. Allt detta för att du ska lyckas. Din Coach kan mycket om Stegprogrammet, bantningens effekt på hälsan, motivering och förståss coachning.

Personlig coachning enskilt eller i grupp?

Vi vet av erfarenhet att vi alla behöver hjälp och stöd både under bantningen och efteråt, då man håller den nya vikten. Din Cambridge Coach skräddarsyr programmet precis efter dina behov. Våra Coacher genomgår en omfattande och fortgående skolning, som vi i vår tur har skräddarsytt för våra Coacher. Allt detta för att du ska lyckas. Din Coach kan mycket om Stegprogrammet, bantningens effekt på hälsan, motivering och förståss coachning.

Redan innan första träffen kartlägger din Coach din situation just nu. Du svarar på frågor om din hälsa och din situation generellt sätt. Allt detta för att du ska få bästa möjliga service mot din satsning.

Under första träffen ser ni över din målsättning och du får med dig en plan för din kommande bantning. Du vet exakt vad du ska göra tills du träffar din Coach nästa gång. Din längd och kroppskomposition mäts och din Coach tar också en bild på dig. Reservera ca 45-60 minuter för första coachningen.

Följande träffar planeras in så att de passar din kalender. I början (och vid stegbyten) är det bra att träffas varje vecka. Efter att du hittar din rytm på valda steg, kan du välja att besöka din Coach varje, varannan eller var tredje vecka. Reservera 15-30 minuter för dessa träffar.

Efter bantningen kommer din Coach ännu att följa med din utveckling en längre tid. Ni får bestämma besöksfrekvensen så att det passar dig och så att du får det stöd du behöver. Det är smart att reservera dessa uppföljningsträffar redan i slutet på bantningen. Vi människor tenderar att glömma väldigt lätt. En typisk kundrelation varar i flera år. Även om resultaten kommer snabbt, behövs det tid att inarbeta nya vanor till varaktiga vanor.

Stegprogrammet


  • Steg 1

    Steg 1 passar dig som vill börja från ett rent bord. Du behöver inte fundera på matlagning, matplanering, planera inköp eller på annat sätt syssla med mat då du bara äter Cambridge måltider. Du får en snabb start på din viktminskning. På Steg 1 Plus sätter du till bär i din kost. Steg 1 är så kallad VLCD (Very Low Calorie Diet, men det är bara en femtedel av Stegprogrammet. På de övriga stegen minskar din vikt effektivt därför att du äter betydligt mindre kalorier än du förbrukar. Steg 1 och 1+ innehåller ca 600-700 kilokalorier per dag.

  • Steg 2

    På Steg två äter du tre Cambridge måltider och dessutom grönsaker och proteiner för ett totalt värde om ca 800 kalorier. Du tränar på att äta regelbundet, mindre portioner, göra hälsosamma val och variera din mat. Din Coach ger dig övningar som hjälper dig se din kost på ett nytt sätt. Hen hjälper dig göra bra val och förklarar varför du tränar på just de valda delarna. Du får tips och idéer om hur du kan tillreda maten. Din Coach hjälper dig förstå vad som händer i din kropp just nu.

  • Steg 3

    På Steg 3 äter du ca 1000 kilokalorier energi per dag. Du har tre Cambridge måltider som tryggar ditt näringsintag medan du ännu begränsar maten. Utöver det har du proteiner, kolhydrater och fetter av god kvalitet i din kost därför att du gör smarta matval. Dessutom dricker du 2,5 liter kalorifri vätska. Du får använda kaffe och te som normalt på alla Stegen. På Steg tre övar du på måltidsrytm, smarta frukostar, att sätta ihop måltider på rätt sätt och att variera kosten.

  • Steg 4

    På Steg fyra äter du ca 1200 kalorier jämnt fördelat på dagen. En del av kalorierna kommer Cambridge måltider som ger dig en bra mättnad. Resten av energin får du från måltiderna du sätter ihop enligt tallriksmodellen. Din Coach hjälper dig välja just de rätter som passar ditt liv och din vardag. När du inte behöver fundera allt för mycket på maten, behöver du inte känna stress över dina val. Du lär dig ”späda ut” dina favoritrecept med grönsaker och du kommer troligen att hitta nya favoriter. Att äta utan brådska är en njutning.

  • Steg 5

    De flesta av oss går ned i vikt ännu på Steg fem, även om kaloriintaget är ca 1500. Du gör smarta matval, känner dig pigg, mätt och nöjd. Alla dagar innehåller också en Cambridge måltid som tryggar ditt intag av essentiella näringsämnen såsom vitaminer och mineraler även de dagar då dina matval inte är så perfekta. Du tränar på alla kostcirkelns delar men sällanmat finns bara sporadiskt med i detta skede.

  • Steg 6

    Du kommer att klara av att hålla din vikt väl redan efter att du gjort de lägre stegen, men under Steg 6 upprepar du ännu de saker som just du behöver öva på för att lyckas permanent. Vår målsättning är inte att göra ”felfria personer” utan det räcker med att du gör smartare val 80 % av tiden. Du tränar ännu på att korrigera dina val så att din vikt hålls där du vill ha den. Du kan fortsätta med Steg 6 så länge du känner att du behöver stödet från din Coach. Även efter avslutad Steg 6 kommer din Coach att kalla in dig för ”årskontroller” – precis som hos tandläkaren. Målsättningen är att uppnå ett sunt och givande sätt att leva.

Frågor & Svar


Bantare